Cep telefonunun baz
istasyonundan daha tehlikeli olduğunu biliyor muydunuz.
Baz istasyonundan tehlikeli!
Cep telefonunun baz istasyonundan daha tehlikeli olduğunu biliyor
muydunuz.
İstanbul Üniversitesi (İU) Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Biyofizik
Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Tunaya Kalkan, baz
istasyonundan uzaklaştıkça cep telefonun yaydığı ışıma şiddetinin
arttığını ve baz istasyonundan daha yüksek hale geldiğini
belirterek, ”Bu yüzden baz istasyonlarından uzaklaşmak yerine daha
yakın yerlerde iletişim kurulmalıdır” dedi.
Prof. Dr. Kalkan, yaptığı açıklamada, cep telefonunun iletişim
teknolojisinin bir parçası olduğunu, bu teknolojiden vazgeçebilmenin
artık mümkün olmadığını dile getirdi.
Bu teknolojinin doğru ve emniyetli bir şekilde kullanılması
gerektiğini ifade eden Kalkan, Türkiye’de bu konuda oluşan
standartları Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK)
denetlediğini hatırlattı.
Cep telefonu teknolojisinin elektromanyetik dalgalarla çalıştığını
aktaran Kalkan, ”Cep telefonu teknolojisinin belirli frekansları
var. Bu
frekanslar 900 - 1800 - 2100 yani birinci, ikinci ve üçüncü nesil
gibi. Bunların yaydığı elektromanyetik dalganın dünyaca bilinen bir
sınırı vardır. Bu sınır insan vücudunun sıcaklığını 1 derece artıran
2000 volt/metredir. Yani buna zararlı sınır diyoruz. Bunun için
uluslar arası standartlarda ICNIRP ya da Dünya Sağlık Teşkilatı’nın
önerdiği rakam 2000 volt/metrenin 50’de 1’i olan yani 40
volt/metredir. Türkiye, bunu ayrıca tek baz istasyonu için 10
volt/metreye kadar indirdi” diye konuştu.
İlk çıkan örneklerde bu değerlerin çok fazla olduğunu, yeni
teknolojilerle birlikte söz konusu değerlerde düşüş yaşandığını dile
getiren Tunaya Kalkan, cep telefonunun tam iletişime geçtiği zaman
6-7 volt/metre, baz istasyonlarının değerinin ise genellikle 1-2
volt/metreyi geçmediğini bildirdi.
Cep telefonunun aşırı kullanımı
Baz istasyonlarına uzak bir yerde cep telefonuyla konuşmak isteyen
bir kişinin kullandığı cihazın bağlantı kurmak için daha şiddetli
sinyaller gönderdiğini belirten Kalkan, ”Baz istasyonundan
uzaklaştıkça cep telefonun yaydığı ışıma şiddeti artar ve baz
istasyonundan daha yüksek hale gelir. Bu yüzden baz istasyonlarından
uzaklaşmak yerine daha yakın yerlerde iletişim kurulmalıdır” dedi.
Baz istasyonlarının da sık sık ve mümkün olduğu kadar yakın
konmasında yarar olduğunu ifade eden Prof. Dr. Kalkan, cep
telefonunun yaydığı şiddetli sinyallerden korunmak için bazı
konulara dikkat edilmesi gerektiğini söyledi.
Prof. Dr. Tunaya Kalkan, önerilerini şöyle sıraladı: ”Telefonu
açtığınızda doğrudan kafaya dayamayın. İlk açılış sırasında cep
telefonu şiddetini yükseltir. Cep telefonunu mümkün olduğu kadar
kalp üzerinde, belde taşımak yerine, ceket cebinde, masa üstünde,
çantada tutmakta yarar vardır. Eğer çocuklara veriyorsanız, yaşı çok
küçük olanlara değil de aklı başında olanlara ve nasıl kullanacağını
öğreterek verin. Cep telefonu eğer aşırı kullanıyorlarsa kulaklık ya
da bluetooth tercih edilmeli. Eğer günde 3 - 5 dakika haberleşme
amacıyla kullanıyorsa, bu kadar sürede şu ana kadar bilimsel hiçbir
veri bunların kanser yaptığını net bir şekilde ortaya koyamadı.”